Krakowski Szlak Techniki

Krakowski Szlak Techniki – tak nazywany jest popularny szlak turystyczny, dotyczący dorobku przemysłowego byłej stolicy Polski. Ta tematyczna ścieżka została udostępniona zwiedzającym dokładnie 6 kwietnia 2006 roku. Organizacją tego szlaku oraz stworzeniem oznaczeń zajął się Wydział Promocji i Turystyki Urzędu Miasta Krakowa oraz Muzeum Inżynierii Miejskiej.

Krakowski Szlak Techniki

Na szlaku zlokalizowane są istotne w historii Karkowa obiekty gospodarcze. W sumie jest ich 16. Każdy dotyczy innego, ważnego wydarzenia w dziejach miejscowości. Dlatego też wycieczka wzdłuż Krakowskiego Szlaku Techniki pozwala na szybsze poznanie historii tego miasta.

Pierwsze cztery punkty na szlaku dotyczą rozwoju kolei na tych terenach oraz browarnictwa i lokalnej elektrowni. Tak więc postój numer jeden to stacja kolejowa. Budynek dworca z 1847 roku. Wyremontowany został na początku XIX wieku, co czyni go bardziej nowoczesnym, ale mimo to pozostaje budowlą historyczną. Następnie jest browar rodziny Götzów. Browar istnieje od 1840 roku. Jego założycielem był Rudolf Jenny, później zakład został przyjęty przez zięcia Juliusza Augusta Johna. Ostatecznie został sprzedany baronowi Janowi Götz-Okocimskiemu. Funkcjonuje jak zakład przemysłowy od 2001 roku. Trzecia stacja to Przekop Talowskiego i wiadukt kolejowy, czyli pierwsze w mieście dwupoziomowe skrzyżowanie. Czwarta jest elektrownia teatru miejskiego z 1893 roku. Zaprojektował ją Zawiejski, w specyficznym stylu secesyjnym. Działała do 1906 roku. Aktualnie znajduje się tam Scena Miniatura Teatru im. Juliusza Słowackiego.

Następne cztery miejsca rozpoczyna Kuźnia Zieleniewskich. Tutaj do 1886 roku istniała jedna z części fabryki Ludwika Zieleniewskiego. Dalej jest neogotycka strażnica pożarnicza z 1879 roku, zaprojektowana przez Moraczewskiego. Siódmy punkt, czyli wiadukt kolejowy, powstał w 1880 roku, co sprawia, że zaliczany jest do najstarszych mostów w tym mieście. Numer osiem to przepust drogowy przy ul. Miodowej, powstały przed 1855 rokiem, najpierw z samych bloków piaskowca, a z czasem wzmocniony betonem.

Dziewiąta stacją jest natomiast elektrownia krakowska, której budowę ukończono w 1905 roku. W pierwsze połowie ubiegłego wieku było to jedno z głównych źródeł energii w mieście. Dalej jest zabytkowa zajezdnia tramwajowa oraz gazownia miejska. Dwunasty punkt szlaku to most Podgórski, który zaprojektował w połowie XIX wieku, Tomasz Kutschera. Jeszcze przed II wojną światową uległ rozbiórce, a w jego miejsce powstał most Piłsudskiego. Właśnie most Piłsudskiego jest 13 stacją na szlaku. Funkcjonuje on od 1933 roku, ma 146 m długości i 10 m szerokości.

Trzy ostatnie punktu na szlaku zaczynają się od bulwarów wiślanych. Następnie jest elektrownia podgórska z 1900 roku, która później pełniła funkcję Miejskiego Domu Noclegowo-Kąpielowego dla bezdomnych. Ostatnia na szlaku jest fabryka Schindlera.

Brak komentarzy.

Zostaw komentarz